Blog

arbeidsconflict en culturele diversiteit

Culturele diversiteit en arbeidsconflicten: omgaan met verschillende perspectieven in mediation

De werkvloer is steeds vaker cultureel divers. Dit brengt veel voordelen met zich mee, maar soms leiden verschillende culturele perspectieven ook tot arbeidsconflicten. Mediation biedt op dat moment een mogelijkheid om op een juiste manier met de culturele verschillen om te gaan en om conflicten op te lossen op een manier die recht doet aan verschillende achtergronden en perspectieven.

Impact arbeidsconflicten

Welke impact hebben arbeidsconflicten op een organisatie en medewerkers?

Arbeidsconflicten zijn niet altijd te voorkomen en kunnen op verschillende manieren ontstaan. Van onderlinge wrijving tussen medewerkers, onenigheid over beleidskwesties tot meningsverschillen tussen management en personeel, arbeidsconflicten kunnen een aanzienlijke impact hebben op zowel de organisatie als de betrokken medewerkers. Wilt u een arbeidsconflict snel en gericht oplossen? Schakel dan een mediator van Professionele Mediators in. 

rol van de werkgever in arbeidsmediation

Rol van de werkgever in arbeidsmediation: in 5 stappen werken aan een oplossing

Een conflict op de werkvloer is helaas niet altijd te voorkomen, maar hoe u als bedrijf deze conflicten behandelt, kan het verschil maken tussen een blijvend geschil of een constructieve oplossing. Door te kiezen voor arbeidsmediation kiest u voor een actieve en effectieve benadering van het conflict. Welke rol u als werkgever in arbeidsmediation kunt spelen,  bespreken we in 5 stappen.

Wat is arbeidsmediation?

Soms loopt een conflict zo hoog op dat communicatie niet meer mogelijk is. Bemiddeling of (arbeids)mediation zorgt ervoor dat u het gesprek weer aan kan gaan. Arbeidsmediation is een vorm van conflictoplossing waarbij werkgever en werknemer onder begeleiding van een onafhankelijke mediator in gesprek gaan met als doel het vinden van een duurzame oplossing. Het kan zo zijn dat de leidinggevende met een medewerker op deze wijze in gesprek gaat. Ook komt het voor dat bijvoorbeeld twee collega’s aan tafel komen om over hun samenwerking te spreken.

arbeidsconflict zieke werknemer

Arbeidsconflict met een zieke werknemer

Wanneer een medewerker zich ziek heeft gemeld vanwege een arbeidsconflict is er een aantal stappen die u als werkgever kunt ondernemen. Belangrijk is om vast te stellen of de medewerker ook daadwerkelijk ziek is. Is de medewerker niet ziek, dan is ziek melden niet legitiem. Van de volgende situaties kan sprake zijn:

  1. Er is sprake van zowel ziekte als een conflict.
  2. Bestaande (psychische) klachten staan voorop, het arbeidsconflict is secundair.
  3. De werknemer heeft zich ziek gemeld naar aanleiding van een conflict.
  4. De werknemer heeft zich ziek gemeld, maar heeft geen (psychische) klachten.
arbeidsmediation juridische stappen

Mediation als alternatief voor juridische procedures bij een arbeidsconflict

Arbeidsconflicten komen op vrijwel elke werkplek wel eens voor. Hoewel ze in sommige gevallen intern kunnen worden opgelost, escaleert een arbeidsconflict soms tot op het punt dat juridische stappen onvermijdelijk lijken. Dit heeft echter als nadeel dat het duur en tijdrovend is, en vaak niet leidt tot wenselijke oplossingen. Mediation helpt beide partijen bij het werken aan een duurzame oplossing die minder tijd en geld kost.
Item 1-6 van de 26 Volgende pagina »

Professionele Mediators Nederland

 
Wij maken u er op attent dat deze website gebruik maakt van cookies.
Dit doen wij uitsluitend voor statistische doeleinden. Uw privacy blijft gewaarborgd.

Graag vragen wij uw akkoord om dit te mogen blijven doen.
Voor meer informatie kunt u eerst onze Disclamer & Privacyverklaring bekijken!