Vandaag begon ik aan een nieuwe kwestie tussen werkgever en werknemer. Werkneemster had telefonisch aangegeven graag een intake gesprek te willen. Zodoende plande ik dit met werknemer en als ik dat doe, plan ik ook altijd een intakegesprek met werkgever zodat het in balans blijft.
Werkneemster vertelt dat de locatie waar haar organisatie als cateraar werkt en zij chef kok werkzaam was, werd overgenomen door een andere cateraar. In de onderhandelingen was geregeld dat zij mee mocht naar de nieuwe werkgever. Echter, de locatie had gezegd niet meer met werkneemster te willen werken waardoor werkgever een andere locatie aanbood. Werkneemster vertelt dat ze dit niet begreep. Ze had er met veel inzet en naar alle tevredenheid meer dan 20 jaar gewerkt! En nu was het ineens niet meer goed? Werkneemster raakt geëmotioneerd. De huidige locatie is duidelijk niet wat ze wil. Ze is nu meer assistent dan chef kok. Ze kan haar creativiteit niet kwijt. Heeft geen vrijheid en voelt zich gefrustreerd. Alles bij elkaar maakte dat ze zich ziek heeft gemeld, het is allemaal teveel. Bovendien moet ze nu best een eind reizen terwijl ze voorheen in 5 minuten op haar werk was. We praten hier nog een tijdje over door. Verder praten we over wat ze het liefst zou willen.
Vervolgens spreek ik met werkgever. Aan werkgever vraag ik ook wat er aan de hand is. Werkgever vertelt dat ze bij het overnemen van het contract ook het personeel hebben overgenomen en dat er voor werkneemster een oplossing gezocht moest worden. Ze hebben haar 4 nieuwe locaties aangeboden maar niets was goed genoeg. De ene locatie was te ver, bij de andere locatie boterde het niet met de vestigingsmanager en bij de huidige locatie zou de functie te laag zijn. Werkgever zou willen dat werkneemster zichzelf inzet en dan komt er mogelijk wel weer iets dat beter past, maar nu is dit de enige mogelijke werkplek. Bovendien is het wel vervelend dat werkneemster roddelt en ze is niet flexibel. Iedereen moet wel eens afwassen of het vuil opruimen, alleen werkneemster vindt dat dit niet bij haar taak hoort. Kijk dat is niet handig als je in een team werkt. Maar goed, het is wel een probleem. We praten ook nog over mogelijke oplossingen, maar werkgever geeft ook aan dat dit ook afhankelijk is van wat werkneemster wil.
Tijdens het gezamenlijke gesprek praten we nogmaals over wat partijen verdeeld houdt. Tevens staan we stil bij wat beide partijen belangrijk vinden. Vervolgens spreek ik ook tijdens deze bijeenkomst partijen nog kort ieder afzonderlijk, waarna we weer gezamenlijk alvast even stilstaan bij de mogelijke opties. Hier gaan we in het volgende gesprek op door, maar dan kunnen ze dit in de tussenliggende periode alvast voorbereiden. Een week later tref ik partijen weer. Vandaag staat op de agenda om te praten over opties. Ik vraag of ze hierover zoals afgesproken, hebben nagedacht. Werkneemster geeft aan dat ze allemaal heel lastig vindt en wel bereid is om weg te gaan, mits ze dan in de WW kan. We praten hierover en werkgever geeft aan wel een voorstel te willen doen, maar dat ze niet moet verwachten dat ze dan ook nog geld mee krijgt. Ik besluit om partijen nog even afzonderlijk te spreken om de verwachtingen te managen. Partijen gaan uit elkaar met de afspraak dat werkgever een voorstel voor een vaststellingsovereenkomst zal maken.
Per mail volgen de onderhandelingen en 2 weken later is het voorstel getekend.
Professionele Mediators
T:
085-9021900
E:
info@professionelemediators.nl