Tijdens de intakegesprekken vertellen beide partijen over de kwestie. Werkneemster ervaart een probleem met haar leidinggevende. De leidinggevende is tevens eigenaresse van het bedrijf. Werkneemster werkt er al 14 jaar en tot 2 jaar geleden ging dat heel goed. Nu echter heeft ze zich ziek gemeld, want het gaat niet langer zo. Werkneemster vertelt dat het bedrijf is gegroeid, maar de professionaliteit niet. Er wordt echt amateuristisch gewerkt en zij wordt daar op aangesproken. Ze heeft dit aangekaart, echter, er wordt niets mee gedaan. Werkneemster moet huilen. Dat het zo ver heeft moeten komen. De aanleiding is eigenlijk iets heel kleins, een incident dat heeft plaatsgevonden toen werkneemster er niet eens was. Ze is er wel op aangesproken, en hoe. Dit is echt verkeerd gevallen, haar man heeft ’s avonds gebeld met ‘het werk’ dat dit echt niet kan. Ik was echt overstuur en heb me ziekgemeld.
Werkgeefster geeft aan ze eigenlijk geen idee heeft waar de kwestie over gaat. Ze heeft mediation ingezet omdat de bedrijfsarts zei dat dit moest. Werkgeefster is ook van slag. Wat betekent dit voor mijn bedrijf? Dit kan toch niet? Mijn bedrijf is mijn alles en in zo’n dorp als dat van ons, spreekt het zich zo rond. Wat heb ik fout gedaan? En toen ik werd opgebeld door haar man, echt, hoe hij tekeer ging! Toch zei ik tegen mijn man, we gaan door. Streep eronder. Maar goed, als ze weg wilt gaan, dan moet ze dat maar doen.
Er moet echter wel een oplossing komen, vinden beiden. Iemand die ziek op de bank zit, kost veel geld en terug op de werkvloer is voor iedereen beter.
Tijdens de gezamenlijke sessie praten we over wat er is gebeurd. Dit is wel belangrijk, temeer omdat werkgeefster aangeeft niet te begrijpen waar dit eigenlijk over gaat. Tevens wordt er over oplossingen gepraat. Wat is er nodig om terug aan het werk te gaan? Binnen een klein bedrijf zijn er geen andere werkplekken zonder de huidige leidinggevende. We praten ook over het uit elkaar gaan met een vaststellingsovereenkomst. Werkgeefster vindt dat echter niet zo’n goede oplossing, dit hele conflict kost al zoveel. Niet alleen een werkneemster die niet werkt, maar ook de mediation, de jurist en dan ook nog een transitievergoeding betalen? En de opzegtermijn van 4 maanden respecteren? Nee, werkgeefster geeft toch wel duidelijk aan dat ze liever heeft dat werkneemster gewoon komt werken. Werkneemster ziet dit echter niet meer zitten, na alles wat er is gebeurd.
Volgende week praten we verder.
Professionele Mediators
T:
085-9021900
E:
info@professionelemediators.nl