Een conflict op de werkvloer is helaas niet altijd te voorkomen, maar hoe u als bedrijf deze conflicten behandelt, kan het verschil maken tussen een blijvend geschil of een constructieve oplossing. Door te kiezen voor arbeidsmediation kiest u voor een actieve en effectieve benadering van het conflict. Welke rol u als werkgever in arbeidsmediation kunt spelen, bespreken we in 5 stappen.
Wanneer u merkt dat er een conflict ontstaat, is het aan u als werkgever om leiderschap en daadkracht te tonen. Onderneem daarom dan ook direct actie wanneer u een conflict bemerkt. De eerste stap bestaat uit het verzorgen van de mogelijkheid tot open communicatie voor alle betrokken partijen. In sommige gevallen is open communicatie al voldoende om het conflict op te lossen, dat is echter niet altijd het geval.
In het geval dat u er samen niet uitkomt, kunt u een mediator inschakelen. Een mediator is een onafhankelijke en neutrale partij die onder meer ondersteunt bij de communicatie tussen partijen om samen tot een passende oplossing te komen. Wanneer een mediationtraject gestart wordt is er altijd sprake van een aantal uitgangspunten:
Een mediator inschakelen? Bel en maak vrijblijvend een afspraak.
Zowel de werkgever als de werknemer worden geacht actief deel te nemen aan de mediation om hiervan een succes te kunnen maken. Voor de werkgever betekent dat, dat u de gesprekken faciliteert. Daarnaast is het uw taak om relevante informatie en context te bieden waar mogelijk aan de mediator. Dit kan helpen bij het verduidelijken van het bedrijfsbeleid, verwachtingen en mogelijke oplossingen. Uiteraard geeft de medewerker in het traject ook zijn visie op de situatie aan de mediator.
Of de arbeidsmediation een succes is, kan gemeten worden aan de hand van de implementatie van de bereikte oplossingen in het geval de samenwerking wordt voortgezet. Als werkgever heeft u hierin een belangrijke taak, want zonder u lukt het niet om de afgesproken oplossing(en) succesvol te implementeren. Hiervoor kunt u zo nodig een implementatieplan opstellen met concrete stappen waaruit duidelijk wordt wie welke verantwoordelijkheid heeft.
Extra belangrijk is de communicatie na de mediation. Door transparant te zijn in de communicatie ook naar de organisatie, wordt begrip bevorderd. Bovendien laat het zien dat het management betrokken is bij het creëren van een positieve werkomgeving en dat er écht stappen worden gezet.
Zonder een goede opvolging van het traject is het lastig om nieuwe conflicten te voorkomen. Als werkgever dient u regelmatig te evalueren of geïmplementeerde oplossingen daadwerkelijk effectief zijn. Blijken de oplossingen niet het gewenste effect te hebben? Dan kan er gekeken worden naar aanpassingen om te zorgen dat de werkomgeving blijft ‘evolueren’.
Wanneer u er samen niet meer uitkomt in het licht van het voortzetten van de arbeidsrelatie, dan kan het traject met de mediator bestaan uit het uitwerken van de voorwaarden voor ontslag. In veruit de meeste gevallen lukt het om ook dan een voor beide partijen goede oplossing te vinden. Lukt het werkelijk ook niet meer om hier samen over te onderhandelen, dan is de volgende stap vaak dat bij de kantonrechter verzocht wordt om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Streef naast het oplossen van het lopende conflict ook naar een positieve bedrijfscultuur. U als werkgever speelt hier een sleutelrol in. Bijvoorbeeld door open communicatie aan te moedigen, teambuilding te bevorderen en strategieën te implementeren die het welzijn van werknemers bevorderen.
Bij Professionele Mediators werken we uitsluitend met zeer ervaren MfN-geregistreerde mediators. Hierdoor kunnen we kwaliteit waarborgen. Dankzij ons landelijk netwerk is er altijd een mediator bij u in de buurt. Neem contact met ons op voor meer informatie of om meteen een afspraak te maken.