Blog

Rol van de werkgever in arbeidsmediation: in 5 stappen werken aan een oplossing

Een conflict op de werkvloer is helaas niet altijd te voorkomen, maar hoe u als bedrijf deze conflicten behandelt, kan het verschil maken tussen een blijvend geschil of een constructieve oplossing. Door te kiezen voor arbeidsmediation kiest u voor een actieve en effectieve benadering van het conflict. Welke rol u als werkgever in arbeidsmediation kunt spelen,  bespreken we in 5 stappen.

Stap 1: toon leiderschap

Wanneer u merkt dat er een conflict ontstaat, is het aan u als werkgever om leiderschap en daadkracht te tonen. Onderneem daarom dan ook direct actie wanneer u een conflict bemerkt. De eerste stap bestaat uit het verzorgen van de mogelijkheid tot open communicatie voor alle betrokken partijen. In sommige gevallen is open communicatie al voldoende om het conflict op te lossen, dat is echter niet altijd het geval. 

Stap 2: schakel een Professionele Mediator in

In het geval dat u er samen niet uitkomt, kunt u een mediator inschakelen. Een mediator is een onafhankelijke en neutrale partij die onder meer ondersteunt bij de communicatie tussen partijen om samen tot een passende oplossing te komen. Wanneer een mediationtraject gestart wordt is er altijd sprake van een aantal uitgangspunten:

  • Mediation is vrijwillig, er kan op elk gewenst moment gestopt worden met het traject.
  • U mag zelf (binnen de kaders van de wet) afspraken vormgeven.
  • Gesprekken vallen onder geheimhouding. Alle partijen mogen hier dus niet over praten met anderen.

Een mediator inschakelen? Bel en maak vrijblijvend een afspraak.

Bel 085-9021900

Stap 3: neem actief deel aan de mediation

Zowel de werkgever als de werknemer worden geacht actief deel te nemen aan de mediation om hiervan een succes te kunnen maken. Voor de werkgever betekent dat, dat u de gesprekken faciliteert. Daarnaast is het uw taak om relevante informatie en context te bieden waar mogelijk aan de mediator. Dit kan helpen bij het verduidelijken van het bedrijfsbeleid, verwachtingen en mogelijke oplossingen. Uiteraard geeft de medewerker in het traject ook zijn visie op de situatie aan de mediator.

Stap 4: Implementatie van oplossingen

Of de arbeidsmediation een succes is, kan gemeten worden aan de hand van de implementatie van de bereikte oplossingen in het geval de samenwerking wordt voortgezet. Als werkgever heeft u hierin een belangrijke taak, want zonder u lukt het niet om de afgesproken oplossing(en) succesvol te implementeren. Hiervoor kunt u zo nodig een implementatieplan opstellen met concrete stappen waaruit duidelijk wordt wie welke verantwoordelijkheid heeft. 

Extra belangrijk is de communicatie na de mediation. Door transparant te zijn in de communicatie ook naar de organisatie, wordt begrip bevorderd. Bovendien laat het zien dat het management betrokken is bij het creëren van een positieve werkomgeving en dat er écht stappen worden gezet.

Stap 5: opvolging en evaluatie

Zonder een goede opvolging van het traject is het lastig om nieuwe conflicten te voorkomen. Als werkgever dient u regelmatig te evalueren of geïmplementeerde oplossingen daadwerkelijk effectief zijn. Blijken de oplossingen niet het gewenste effect te hebben? Dan kan er gekeken worden naar aanpassingen om te zorgen dat de werkomgeving blijft ‘evolueren’. 

Wanneer een oplossing in het licht van de samenwerking niet mogelijk is

Wanneer u er samen niet meer uitkomt in het licht van het voortzetten van de arbeidsrelatie, dan kan het traject met de mediator bestaan uit het uitwerken van de voorwaarden voor ontslag. In veruit de meeste gevallen lukt het om ook dan een voor beide partijen goede oplossing te vinden. Lukt het werkelijk ook niet meer om hier samen over te onderhandelen, dan is de volgende stap vaak dat bij de kantonrechter verzocht wordt om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. 

Faciliteren van een positieve bedrijfscultuur

Streef naast het oplossen van het lopende conflict ook naar een positieve bedrijfscultuur. U als werkgever speelt hier een sleutelrol in. Bijvoorbeeld door open communicatie aan te moedigen, teambuilding te bevorderen en strategieën te implementeren die het welzijn van werknemers bevorderen.

Schakel Professionele Mediators in

Bij Professionele Mediators werken we uitsluitend met zeer ervaren MfN-geregistreerde mediators. Hierdoor kunnen we kwaliteit waarborgen. Dankzij ons landelijk netwerk is er altijd een mediator bij u in de buurt. Neem contact met ons op voor meer informatie of om meteen een afspraak te maken.

Bel 085-9021900



rol van de werkgever in arbeidsmediation
Direct contact opnemen
Tel: 085-9021900
info@professionelemediators.nl
Vraag een vrijblijvend introductiegesprek aan




« Vorige | Terug naar het overzicht | Volgende »

Professionele Mediators Nederland

 
Wij maken u er op attent dat deze website gebruik maakt van cookies.
Dit doen wij uitsluitend voor statistische doeleinden. Uw privacy blijft gewaarborgd.

Graag vragen wij uw akkoord om dit te mogen blijven doen.
Voor meer informatie kunt u eerst onze Disclamer & Privacyverklaring bekijken!