Zonder voorgesprekken komt de mediator aan tafel met een werknemer Piet, een collega Freek en iemand van de directie de heer Jan Peters (alle namen in deze casus zijn fictief). Nadat de mediator heeft gecheckt of de aanwezigheid aan tafel akkoord is en of het akkoord is om zo -zonder voorgesprekken- te starten, wordt de medationovereenkomst doorgenomen en getekend.
Tijdens de voorstelronde blijkt al enigszins waar het schuurt. Piet, een veertiger die ruim 10 jaar bij het bedrijf werkt, vertelt wie hij is en wat hij doet. Hij is inmiddels 4 weken ziek thuis door een aanvaring met Freek. Freek, 68 jaar oud, heeft het bedrijf (ooit) overgenomen van zijn ouders en is, ondanks zijn leeftijd, nog heel actief in het bedrijf. Hij is geen lid meer van de directie maar heeft nog wel een bepaalde positie in het bedrijf. Piet en Freek hebben al eerder een aanvaring gehad en Piet geeft aan dat er wel meer collega’s moeite hebben met Freek en zijn directe manier van doen. Hij is geen directielid meer, maar gedraagt zich wel als de baas, geeft Piet aan! Namens de directie is de Jan Peters aangeschoven, hij is de schoonzoon van Freek. De heer Peters heeft tijdens het “ziek zijn” van Piet contact met hem onderhouden en mede daarom leek het hem zinvol om aanwezig te zijn bij dit gesprek.
De mediator vraagt wat er aan de hand is en stelt voor om Piet en Freek om en om hun verhaal te laten doen zonder daar direct op te reageren en zonder te onderbreken, hoe moeilijk dat soms ook blijkt te zijn. Piet start en vertelt wat er de bewuste middag is gebeurd. Freek kwam binnen en kennelijk was er iets niet goed gecommuniceerd. Daar ging het over eigenlijk, maar Freek kan in de beleving van Piet heel bot doen waardoor ze al eerder gedoe hebben gehad. Dat was nu ook het geval. Freek zou hebben gezegd dat “als het je niet bevalt, stamp ik je eruit”. Hierop heeft Piet zijn spullen gepakt en is naar huis gegaan. De heer Peters heeft hem onderweg nog gebeld en gevraagd om te praten waarna Piet nog even terug is gekomen, maar uiteindelijk is hij naar huis gegaan en de volgende dag heeft hij zich ziek gemeld.
Freek beaamt wat er is gebeurd. Hij zegt dat hij dat inderdaad heeft gezegd, maar was wel erg verbaasd dat Piet hier zo’n groot ding van maakt. Freek geeft aan altijd zo te zijn geweest en vroeger was dat nooit een probleem, maar tegenwoordig moet je uitkijken met wat je zegt. Hij is zich daar van bewust. Hij vindt het wel overdreven dat Piet door zoiets ineens 4 weken thuis gaat zitten. Hij vindt het flauwekul.
Er wordt niet heel lang gepraat over wat er is gebeurd. Partijen zijn het er over eens wat er is gebeurd. De mediator vraagt partijen wat ze belangrijk vinden. Hieruit blijkt duidelijk dat Piet waarde hecht aan de relatie, het contact, de samenwerking etc. en Freek is meer een man van de output, kwaliteit. Dit wordt nog eens extra duidelijk doordat de mediator het op de flip over zet.
De mediator geeft aan dat er in een arbeidskwestie als deze doorgaans 3 oplossingen zijn; terug aan het werk, een andere werkplek of baan bij dezelfde werkgever of uit elkaar gaan middels een vaststellingsovereenkomst. Freek geeft aan dat voor hem optie 1 prima is, maar Piet zegt liever voor optie 2 te willen gaan. Voor het einde van de meeting wordt nog gesproken over wat er nodig zou zijn voor optie 1 en wat je kunt bieden. Piet vindt dit lastig en wil hierover nadenken. Dit wordt het “huiswerk” voor de volgende meeting, zo ook de vraag is om nog goed na te denken over de mogelijke oplossingen.
Een week later is de volgende meeting. Piet houdt voet bij stuk dat hij de 2e optie wilt uitwerken. Zijn vrouw vindt ook dat er te vaak een grens is overschreden. Freek geeft aan dit jammer te vinden. Hij heeft er over nagedacht, wil zijn excuses aanbieden en zal beter op zijn taalgebruik letten. De mediator besluit partijen afzonderlijk te spreken en hoort dat Piet het echt niet meer wil. Het is niet de eerste keer en hij is niet de enige. Hij vertrouwt niet dat Freek kan of wil veranderen. Zo is hij gewoon. Het is een andere generatie. En hij denkt dat hij nog directielid is, nou dat is gewoon niet zo. Hij mag het bedrijf groot hebben gemaakt, maar nu is hij gewoon werknemer, zoals de rest.
Aan tafel geeft Piet nogmaals aan dat hij liever een andere functie wil. Hij doet een opleiding en wil hier liever iets mee doen. Werkgever staat hier open voor en er wordt een plan gemaakt om dit vorm te geven. De mediation wordt afgerond.
Professionele Mediators
T:
085-9021900
E:
info@professionelemediators.nl