Als u intensief met elkaar samenwerkt kunnen er wel eens irritaties ontstaan. Zolang deze irritaties uitgepraat worden, is er niets aan de hand. Irritaties en conflicten worden echter vaak vermeden, wat kan resulteren in een vervelende werksfeer.
Irritaties hebben een negatieve invloed op de werksfeer en productiviteit. In sommige gevallen blijft het niet bij irritaties, maar escaleert het tot een conflict met alle gevolgen van dien.
Om te voorkomen dat de kwestie uit de hand loopt of doorsluimert, is het belangrijk om hier constructief mee om te gaan. In deze blog bespreken we vijf stappen om conflicten op de werkvloer aan te pakken.
Aan een groot deel van het ziekteverzuim ligt een arbeidsconflict ten grondslag. Reden temeer om mogelijke conflicten serieus aan te pakken. Maar hoe kunt u het beste omgaan met conflicten op de werkvloer?
Wij leggen het u uit in onderstaande vijf stappen.
Allereerst is het belangrijk om het conflict of de irritatie te herkennen. Soms is het duidelijk dat er iets speelt, bijvoorbeeld door overduidelijke boosheid.
Sommige mensen kunnen echter heel subtiel hun ongenoegen uiten. Het is belangrijk dat dit wordt herkend, want ongenoegen kan tot spanningen leiden en dat is niet bevorderlijk voor de werksfeer.
Speelt er een conflict - al is het subtiel - maak het bespreekbaar!
Nadat het conflict is erkend, is het raadzaam om te onderzoeken wat er nu precies aan de hand is. Heeft u geen klik met iemand of beseft u dat de samenwerking in het hele team niet goed loopt? Is er iets aan de hand met uw leidinggevende of met een medewerker?
Maak vervolgens een keuze hoe u met het conflict om wilt gaan. Kan het nog bespreekbaar gemaakt worden of is er hulp bij nodig?
Na een goed gesprek kunnen beide partijen brainstormen over een oplossing die voor beiden zo goed als mogelijk is. Indien het lastig is om samen dit ‘goede gesprek’ te voeren, kan er gekozen worden voor een gespreksleider of mediator.
Een neutrale derde kan helpen om de gesprekken op een goede, effectieve wijze te voeren en tot een toekomstbestendige oplossing te komen.
Kortom, herken en erken het conflict en pak het aan voordat het erger wordt. Zo worden onnodige escalaties voorkomen!