Blog

4 tips om een arbeidsconflict op te lossen

Waar mensen met elkaar samenwerken, kunnen conflicten ontstaan. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een werknemer ontevreden is over zijn of haar werkzaamheden of dat er collega’s zijn die zich op de werkvloer buitengesloten voelen. Ook zijn er situaties waarbij een werkgever ontevreden is over de productiviteit of de inzet van een werknemer. Deze gevoelens kunnen ervoor zorgen dat de relatie tussen werkgever en werknemer verstoord raakt, soms zelfs zodanig dat er geen onderlinge communicatie meer mogelijk is.

Bovenstaande wordt ook wel een arbeidsconflict genoemd. Is er sprake van een arbeidsconflict, dan is het van belang dat hier een oplossing voor wordt gezocht. Blijft het conflict in stand, dan kan het niet alleen invloed hebben op de sfeer binnen het bedrijf, maar kan het in sommige gevallen zelfs leiden tot ziekteverzuim of (uiteindelijk) ontslag. In deze blog geven we u vijf tips die u kunnen helpen arbeidsconflicten te beslechten.

Tip 1: Ga het gesprek aan

Bij een conflict is het belangrijk om tijdig het gesprek met elkaar aan te gaan. Door naar elkaar te luisteren,  kunt u voorkomen dat de situatie escaleert. Zorg ervoor dat u beiden voldoende aan het woord komt en geef elkaar de ruimte om elkaars standpunten uit te leggen. Let op: baseer uw standpunten op feiten en niet op aannames om zo misverstanden te voorkomen.

Tip 2: Maak het arbeidsconflict niet persoonlijk

Bij een arbeidsconflict doet u er goed aan uw emoties de baas te blijven. Wilt u het gesprek aangaan, plan dit dan vooral op een moment dat u zich rustig voelt en het gesprek terdege heeft kunnen voorbereiden. Stel in het gesprek open vragen en probeer uit te leggen hoe u de situatie ervaart en hoe u het graag anders zou willen zien, zonder de ander verwijten te maken.

Tip 3: Betrek andere collega’s niet in het conflict

Heeft u een conflict met uw collega of uw werkgever, blijf dan te allen tijde professioneel en betrek andere collega’s er niet bij. Dit komt de situatie namelijk niet ten goede.

De meeste bedrijven hebben een vertrouwenspersoon. Hier kunt u terecht, mocht u een luisterend oor nodig hebben. De vertrouwenspersoon dient u te begeleiden en te ondersteunen gedurende het arbeidsconflict.

Tip 4: Schakel de hulp van een professionele mediator in

Bent u het gesprek aangegaan, maar heeft u het gevoel dat dit niet (voldoende) heeft geholpen? In dit soort gevallen kan een mediator uitkomst bieden. Middels een onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaar wordt u begeleid in het herstellen van de relatie. Zit dat herstel er echt niet meer in, dan is er nog de mogelijkheid dat de arbeidsrelatie met wederzijds goedvinden, op een zo positief mogelijke wijze afgesloten kan worden.

De MfN-registermediators van Professionele Mediators helpen u graag. Door ons landelijke netwerk zit er altijd een geschikte mediator bij u in de buurt. Bent u benieuwd hoe we u kunnen ondersteunen, heeft u vragen over onze dienstverlening of wilt u direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 085-9021900 .



Direct contact opnemen
Tel: 085-9021900
info@professionelemediators.nl
Vraag een vrijblijvend introductiegesprek aan

« Vorige | Terug naar het overzicht | Volgende »

 
Wij maken u er op attent dat deze website gebruik maakt van cookies.
Dit doen wij uitsluitend voor statistische doeleinden. Uw privacy blijft gewaarborgd.

Graag vragen wij uw akkoord om dit te mogen blijven doen.
Voor meer informatie kunt u eerst onze Disclamer & Privacyverklaring bekijken!